Négy éve rajtolt a vízügyi igazgatóságok konzorciumában megvalósuló, 28,432 milliárd forint értékű európai uniós projekt, amely a befejezéséhez közeledik.
Mostantól új úton tart Győr felé a Mosoni-Duna. Talán leglátványosabb állomásához érkezett a napokban a folyó torkolati műtárgyának építése. Ha elkészül, több jelentős hatása lesz, így a minimum Győrig megemelkedő vízszint, az árvízvédelem, a gönyűi kikötő fejlődése – számolt be a kisalfold.hu.
Hamarosan elkészül a kétszintes irányítóhelyiség, amelynek tetejéről nézve, mintegy tóként terült szét új medrében a Mosoni-Duna. Körülbelül egy kilométeres földszakaszt hordtak el a víznek. A gépek sora a Torda-szigetnek nevezett területen dolgozik: ennek nagyjából egyharmadát tüntették el, földjéből mintegy 600 ezer köbmétert használtak fel a töltésekhez.
„Az elmúlt hetekben a kedvező a dunai vízállásokat kihasználva a kivitelező befejezte a Mosoni-Duna torkolati műtárgyához kapcsolódó új alvízi és felvízi meder kialakítását. Elbontotta a szállítóutakat is, megteremtve a feltételeket a Mosoni-Duna mederáttöltésének folytatásához. Elkészült az eredeti folyómedret a Győr–Gönyű kikötője felett teljesen elzáró kőgát, a Mosoni-Duna érkező vízhozamát mostantól teljes egészében a műtárgyon keresztül vezetik át. Ezzel kész a közel 30 milliárdos projekt egyik legjelentősebb eleme” – nyilatkozta Németh József, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője.
A kőgát befejezésével, az eredeti folyómeder lezárásával a hajózási lehetőség a Duna és a Mosoni-Duna között megszűnt a műtárgy üzembe helyezéséig, a terv szerint jövő év májusáig.
A kőgát védelmében épül a mederáttöltés és azon az árvízvédelmi töltés, amely beköt a károlyházi magaspartba. A következő hónapokban befejezik a töltésépítést, humuszolnak, utat burkolnak.
„Az irányítóépület elkészültét követően az irányítóhelyiségbe beszerelik a műtárgy vezérlését, és várhatóan jövő év tavaszán megkezdődhet a próbaüzem, amikor is már a megemelt, rehabilitált vízszintekkel találkozhatnak a Mosoni-Duna torkolati szakaszán hajózók és Győrben a folyópartok mentén sétálók” – fogalmazott Németh József igazgató.
A napokban bontották el azt a 120 méteres régi gátat is, amely miatt eddig a folyó egy S kanyart írt le. Mostantól egyenes az útja, keresztül a két nagy, összesen 12 méter széles és 90 méter hosszú hajózsilipen és a kisebb halátjárón.
A zsilipeket nyáron napközben nagyjából háromóránként nyitják majd ki, télen valamivel ritkábban. A vízitúrázókra is gondoltak: egy-egy magányos hajó sólyázhat, de ha egy népesebb csapat fut be, ők is használhatják a zsilipet.
„A Moson-Duna vízszint-rehabilitációja során a vizes élőhelyek rehabilitációja, a hajózás biztosítása, a győri városkép javítása egyaránt a célok között van, de mindezek mellett a megépülő műtárgy árvízvédelmi szerepét szeretném kiemelni” – mutatott rá Kara Ákos országgyűlési képviselő, a projekt miniszteri biztosa.
Hangsúlyozta: befejezéséhez közeledik a beruházás, az üzemviteli épületben például már a burkolási munkák folynak. A koronavírus-járvány eddig az építkezést nem lassította, az előírt szabályok betartása mellett folyamatos volt a munka.
A folyó szintje a helyszínen körülbelül másfél méterrel, Győrnél 60–80 centivel emeli meg tartósan átlagosan a vízszintet. Hatása akár Győrújfaluig érzékelhető lesz.
Az utolsó simításokat végzik azon a lépcsőn is, amelyen akár a Nagy-Dunán közlekedő méretes kirándulóhajók utasai, mondjuk az osztrák, német turisták szállhatnak át a Győrbe tartó kisebb hajókra, lendítve egyet a környék turizmusán.
Még több fotóért kattints IDE!
Friss hírekért látogass el a Pecaverzum főoldalára!
(fotók: Csapó Balázs/Kisalföld)
Pecaverzum a közösségi médiában:
Kövessétek Facebook-oldalunkat!
Csatlakozzatok hozzánk Instagramon!
Iratkozzatok fel Youtube-csatornánkra!