Lezárult a „Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző kampány, amelynek kapcsán az Agrármarketing Centrum (AMC) a hivatalos adatoktól eltérő halfogyasztási statisztikát tett közzé. A halfogyasztás növekedéséről több mint 10 százalékkal nagyobb adatot közöltek.
A magyarországi halfogyasztás népszerűsítése volt a fő célja a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) részeként futó kampánynak.
Most zárult a 2014-2020-as időszak fogyasztásösztönző programja, amelyben rendezvényekkel (például FEHOVA, OMÉK), roadshow megjelenésekkel, médiakampánnyal, hirdetésekkel népszerűsítette a halak fogyasztását a szemléletformáló és fogyasztásösztönző marketingkampány lebonyolításával megbízott AMC.
A programzárásról szóló közleményben az MTI tudósítása szerint azt írták, hogy a 950 millió forintos összköltségből megvalósuló marketingprogramnak érezhető hatása van.
„Hiszen míg a 2015-ös adatok alapján a magyarországi éves halfogyasztás fejenként alig haladta meg az öt kilogrammot, mostanra ez a mennyiség csaknem hét kilogrammra emelkedett. Ezzel teljesült az eredeti cél: legalább 20 százalékkal nőtt a halak és haltermékek iránti fogyasztói kereslet” – jelentette be AMC.
A Pecaverzum a megjelentetett adattal kapcsolatban sajtómegkeresését küldött az AMC-nek, amelyben jeleztük, hogy az általuk közreadott 20 százalékos halfogyasztási bővülés nem egyezik meg az Agrárgazdasági Intézet (AKI) és a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (Mahal) adataival, amelyekből csak 8,3 százalékos növekedés olvasható ki.
Így alakult a magyarországi halfogyasztás 2015 és 2021 között a fent megnevezett két szervezet adatai alapján:
Látható, hogy szemben az AMC tájékoztatásával 2015-ben nem az öt kilogrammot alig haladta meg a halfogyasztás, hanem a hat kilogrammot múlta felül egészen pontosan 2 dekagrammal. 2015-től 2021-ig 6,02-ről 6,52 kilóra, összesen fél kilóval nőtt a hazai halfogyasztás, ami – mint már említettük – 8,3 százalékos bővülés, nem pedig 20.
Honlapunk sajtómegkeresésére az AMC azt írta, hogy a fogyasztási adatot a rendelkezésre álló szakmai anyagokból vették.
Azt nem részletezték, hogy milyen szakmai anyagokról van szó. Annyit azonban hozzátettek, hogy a kérdést természetesen megvizsgálják, és visszajeleznek hamarosan. Ehhez egy kis türelmet kértek.
Az AMC szerint egyébként a halfogyasztás növekedésében az is közrejátszott, hogy egyre több élelmiszerlánc forgalmaz konyhakész, csomagolt, filézett vagy darabolt halat.
Még több friss hírért KATTINTS IDE!
(grafika: MTI, nyitókép: freepik.com)