Ki döntött legutóbb, és a Balaton üzemeltetési szabályzata szerint ki dönthet a Sió-zsilip nyitásáról, zárásáról? – tette fel a kérdést a HírBalaton az illetékes Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóságnak (Kdtvizig) közérdekű adatigénylésként. A válaszból kiderült, a siófoki leeresztő zsilip és hajózsilip nemzeti létfontosságú rendszerelem, amelynek üzemeltetési szabályzata nem nyilvános.
A múlt hónapban a Balatoni Hajózási Zrt. nagyhajóinak Dunáról a Balatonig való eljuttatása érdekében komolyabb vízeresztés történt a Balatonból, ami ellen felszólalt az önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség (BSZ), féltve a turisztikai szezont egy esetleges alacsonnyá váló vízállástól.
A zsilipnyitás, és a nagyhajók Balatonra juttatása megtörtént. A Balaton vízszintje 11 centimétert csökkent, amiben benne van a tó párolgási vesztesége is, amely az adott időszakban pár centiméternyivel meghaladta a térségre hulló csapadékból eredő utánpótlást.
Ennek kapcsán merült fel a kérdés, hogy milyen szinten dől el, mikor nyitható a Sió-zsilip, és mennyi vizet lehet leengedni a Balatonból.
Az illetékes vízügyi igazgatóság vezetője, Csonki István a HírBalaton kérdéseire az alábbi választ adta:
A Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, mint ágazati kijelölő hatóság a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság által üzemeltetett Siófoki leeresztő zsilip (8600 Siófok, 6763. és 6764. hrsz. és hajózsilip (8600 Siófok, 6769. hrsz.) rendszerelemek nyilvántartásban tartását elrendelte és meghatározott adatait a BM OKF nyilvántartásában rögzítette, melynek alapján a Siófoki leeresztő zsilip és hajózsilip nemzeti létfontosságú rendszerelemnek minősül.
A létfontosságú rendszerek és létesítmények azonosításáról, kijelöléséről és védelméről szóló 2012. évi CLXVI. törvény 6. § (12) bekezdése alapján az üzemeltetői biztonsági terv és mellékletei nem nyilvánosak Az üzemeltetési szabályzat a biztonsági terv melléklete, így az nem nyilvános.
Az üzemeltetési szabályzat módosítására legutóbb a Balaton vízszintszabályozására vonatkozó vízjogi üzemeltetési engedély módosításakor, a maximálisnak elfogadott üzemvízszint 110 cm-ről 120 cm-re emelésekor került sor. A Balaton levezető rendszerének korszerűsítése projekt keretén belül megvalósuló műtárgy bontási és építési munkálatok szükségessé tette a bontás-építés időszakára ideiglenes üzemrend és üzemeltetési szabályzat kidolgozását, az új műtárgyak megépítését és üzembe helyezését megelőzően az üzemeltetési szabályzat teljes körű aktualizálására kerül sor.
A Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság a 35700/9132-14/2018. iktatószámú Vízjogi üzemeltetési engedély és annak mellékletét képző üzemeltetési szabályzat szerint végzi a Balaton vízszintszabályozását. A hatályos engedélyben rögzítettek szerint a vízszintszabályozást úgy kell végezni, hogy a minden hónap első napjára meghatározott maximális vízállást a Balaton napi átlagos vízállása ne haladja meg. Ennek következtében szükségessé válhat a Balaton többlet vízkészletének leeresztése.
A vízeresztés az Igazgatóságom által tett javaslat Országos Vízügyi Főigazgatóság általi jóváhagyása alapján, a hidrometeorológiai előrejelzések függvényében történik. Az üzemelési rendtől eltérni csak nemzetgazdasági érdekből és a vízügyi igazgatási szervek irányításáért felelős miniszter utasítása és engedélye alapján lehet.
Még több friss hírért KATTINTS IDE!
(nyitókép: MTI/Vasvári Tamás)