Több mint 20 milliárdos fejlesztéssel újul meg, válik korszerűbbé a Balaton levezetőrendszere, a 2019-ben elindított projekttervek szerint idén el is készül.
Az Európai Unió és a Magyar Állam finanszírozásával megvalósuló beruházás célja a Balaton jó ökológiai, vízminőségi és mennyiségi állapotának elérése, vízszintszabályozási feltételeinek megteremtése, a bel- és csapadékvízzel mint vízkészlettel való gazdálkodás fejlesztése és a vízkárelhárítás feltételeinek javítása – számolt be az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) tájékoztatója alapján a veol.hu.
Mint írják, a célok érdekében Siófokon épül egy hajózsilip, egy vízszintszabályozó zsilip, valamint egy üzemviteli épület. A hajózsilipnél jelen állapot szerint az üzemviteli épület elkészült, a tárgyaló épületszárnyban az elektromos és épületgépészeti alapszerelési, valamint a szárazépítési munkálatok fejeződtek be.
A tárgyaló épületszárnyon pillanatnyilag a gépészeti alapszerelési, valamint a lakatosszerkezetek mázolási munkálatai zajlanak. A vízszintszabályozó zsilipnél szintén dolgoznak a szakemberek.
A beruházás elindítását az indokolta, hogy a 2000-es évektől kezdődően – feltehetően a klímaváltozás hatásaként – rendkívül szélsőséges ingadozások jellemezték a Balaton vízjárását. Az előrejelzések alapján ebben a jövőben sem lesz változás, és mivel a Balaton rendkívül nagy gazdasági, idegenforgalmi potenciállal rendelkezik, a kiegyensúlyozott feltételeket a vízgazdálkodás eszközeivel is segítik.
Ennek egyik eszköze lehet az eddiginél jelentősebb vízkészlettartalék képzése, csökkentve ezzel az alsó szabályozási érték alatti vízállások valószínűségét. A tartósan alacsony balatoni vízszint ugyanis komoly természetvédelmi kockázatot jelent a térségben, és országosan is érzékelhető gazdasági károkat okoz. Azonban ahhoz, hogy a megemelt szabályozási szinttartás egy hosszabb csapadékos időszak esetén se okozzon károkat a part menti területeken, szükséges a balatoni szabályozás rugalmassá tétele.
Ezzel összefüggésben, az építési munkálatokon túl a Sió-csatorna vízlevezető képességének növelése érdekében a csatorna egyes mederszakaszain kotrást végeznek, illetve az árvízvédelmi töltésrendszer magasítása is ehhez a fázishoz tartozik. A projekt részeként a hajózást is biztonságosabbá teszik a vízügyi hajózási adatbázis fejlesztésével és a hajózási jelek aktualizálásával.
Ami a tó vízállását illeti, továbbra is biztatónak mondható, hiszen folytatódott az idei emelkedés, a március 11-én mért 102 centiméter 5 centiméterrel haladta meg az egy hónappal ezelőttit.
Még több friss hírért KATTINTS IDE!
(MTI, nyitókép: Colas Magyarország FB-oldala)