Megjelent a Magyar Közlönyben a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény, amely lehetővé teszi, hogy 2026-ra az állampolgárok minden ügyüket digitálisan tudják elintézni – közölte a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) pénteken az MTI-vel.
Úgy fogalmaztak: az elektronikus ügyintézés szintet lép, így a jövőben az ügyintézés-központú működés helyett az állampolgárok élethelyzeteihez igazodnak majd a különböző állami szolgáltatások.
A KTK felidézte, hogy a kormány 2022 decemberében fogadta el a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot. Az elmúlt időszakban megkezdődött a jogszabályi környezet kialakítása, megtörtént az online felületek értékelése és a felhasználói szokások felmérése, valamint a technológiai és szolgáltatási sztenderdek kialakítása – tették hozzá.
A most megjelent jogszabály szerint a digitális személyiadattárca-szolgáltatás, az eAláírás és az eAzonosításszolgáltatás 2024. szeptember 1-jétől indulhat el – áll a közleményben, amely szerint a felhasználók mobilalkalmazás segítségével igazolhatják majd a személyazonosságukat, az elektronikus aláírással pedig egyszerűsödik a dokumentumok aláírása.
Ismertették továbbá, hogy 2025-ben bevezetik a hozzájárulás alapú adatszolgáltatást, így az állampolgárok digitálisa azonosítással léphetnek majd be egyes piaci szolgáltatók ügyintézési felületeire is. 2026-ban az ePosta, az eDokumentumkezelés és az eFizetés szolgáltatás indulhat el – tudatták.
A központ beszámolt arról is, hogy az új mobilalkalmazást az Európai Uniós eIDas 2 rendeletnek megfelelően alakítják ki: minden állampolgárnak egységesen alkalmazható, egyedi azonosítója lesz, így lehetővé válik az információk pontos és zökkenőmentes áramlása.
„A fejlesztés alapelve, hogy minden, az állammal kapcsolatos adatnak az állampolgár a tulajdonosa, ezért az állampolgár rendelkezik arról, hogy adatait felhasználhatják-e” – fogalmaztak, megjegyezve: az alkalmazás használata önkéntes lesz, a megszokott ügyintézési lehetőségek továbbra is elérhetőek maradnak.
Mint ismeretes, a Digitális Állampolgárság Program keretében digitalizálja a Magyar Országos Horgász Szövetség (Mohosz) a fogási naplókat, és készít egy horgászapplikációt, amelynek letöltésére várhatóan 2024. február 1-től lesz lehetőség. A későbbiekben ebben az alkalmazásban lesz lehetőség az elektronikus turista fogási napló, majd 2025-től az elektronikus fogási napló vezetésére is, amely nem lesz kötelező, önkéntes alapon lesz választható.
Fontos kérdéseket válaszolt meg a Mohosz a jövő évvel kapcsolatban. Részletek ITT.
Megjelent a 2024-es Országos Horgászrend. Olvasd el ITT!
Még több friss hírért KATTINTS IDE!
(nyitókép: Pecaverzum-montázs, képek forrása: Pecaverzum/pixabay.com)