2024. április 29. hétfő | Péter
Nagy fogások

Különleges színű busákat rejtett a Cibakházi Holt-Tisza – fotókkal, videóval

Különleges színű busákat rejtett a Cibakházi Holt-Tisza  – fotókkal, videóval

2014 októberében hatalmas, különleges kinézetű busa került horogra a Cibakházi Holt-Tiszán. A rendkívül ritka hal partra tereléséről most megjelent egy visszaemlékező videó.

– Őrület! Ilyen hatalmas jószágot talán még nem is láttam! De ilyen furcsát se nagyon – mesélte izgatottan Vass Béla.

A martfűi férfi két barátjával ment ki horgászni 2014 október 18-i hétvégén a Cibakházi Holt-Tiszára – olvasható a szoljon.hu beszámolójában.

Reggel hétkor már a víz partján voltak, süllőt szerettek volna fogni. Pergettek gumihallal, de nem volt kapásuk, aztán észrevették, hogy elkezdett a víz felszíne fodrozódni.

– Félreérthetetlen jeleit láttuk, hogy előttünk busák úszkálnak. Ezek a halak nagytestűek és mindig csapatban úsznak. Úgy gondoltuk, leteszünk tervünkről, hogy ragadozó halakat fogunk és átváltunk busára.

A horgász elmagyarázta, megfogásukhoz egészen másféle technika szükséges, a busák ugyanis nem szilárd táplálékot fogyasztanak, hanem speciális a kopoltyúíveinek belső oldalán kialakult szűrőkészülékével a víz főként plankton és szerves törmelék tartalmát szűri ki. A csali pedig az úgynevezett technoplankton volt, ami planktonokhoz hasonlatos felhő-szerű képződményt létesít a horog körül.

– Nemsokára megszólalt az elektromos kapásjelzőnk. Hihetetlen erőt éreztem a boton, a hal olyan vehemenciával húzott, hogy lehetetlen volt megállítani. Attól tartottam, lehúzza az összes zsinórt az orsóról. Gyorsan beugrottunk mindhárman a csónakba, amit úgy húzott a hal, mintha vízisíelnénk. Negyven percen keresztül köröztünk a tóban, az iszapból felszabaduló gáz jelezte a hal útját. Végül az uszonyos kifáradva feküdt a felszínre. Remegett a kezem-lábam, alig tudtuk felkantározni és kiemelni azt a valamit. Ami sejtettük, hogy csak busa lehet, de nem arra mégsem számítottunk, amit végül megpillantottunk – nyilatkozta Vass Béla.

A hal hossza 133, kerülete 98 centiméter volt, a tömege pedig 50,1 kilogramm. Mivel inváziósnak számít, és szabályosan fogták (a horog a szájába akadt), így nem engedték vissza, vacsora lett belőle.

A 2014-es fogásról visszaemlékező videót tett közzé az RTL.

A halak „elszíneződését” mindig genetikai hiba okozza. Mint ismeretes, a halakban normál esetben négy festékanyag tud szintetizálódni: a fekete melanin, a gyöngyházfényű guanin, a narancsszínű xantofill és a vörös színű eritrofill.

Hajlamos a köznyelv a színhiányos/színhibás halakat albínóknak nevezni, pedig az téves meghatározás. Az albínókban a festékanyagok egyike sincs meg, azokat a színanyagok teljes hiánya jellemzi.

Érdekesség, hogy a Cibakházi Holt-Tiszából 2010-ben is kerültek elő érdekes megjelenésű, színes busák egy halászat alkalmával. A képeket Sallai Zoltán haltani kutatótól kaptuk. Íme:

Különleges busát akasztottak idén a Ráckevei-Soroksári Dunán (RSD), az a hal fekete-narancssárga színű volt. Nézd meg ITT

Még több friss hírért KATTINTS IDE!

(nyitókép: erdo-mezo.hu, fotók: Pecaverzum/Sallai Zoltán)