Németországban jártak tanulmányúton az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (Éduvizig) szakemberei, akik megtekintették, hogyan működnek a halátjárók.
A dunai vándorló halak kiemelkedő jelentőségű fajai a tokfélék. Az EU Duna Régió Stratégia 4. prioritási terület 5. intézkedési programja foglalkozik Duna-medence tokhalainak élőhelyvédelmével, vándorlási útvonaluk helyreállításával. Ebbe a körbe tartozik a Vaskapuk és a Gabcikovói, a Dunacsúnyi, és a Dunakiliti létesítmények átjárhatóságának biztosítása.
A lehetséges műszaki megoldásokkal az Éduvizig évek óta foglalkozik. Az Elba-folyón az atlanti tokok számára létesített legnagyobb európai réselt halátjáró megismerése jelentősen hozzájárulhat ismereteik bővítéséhez.
Április 17-19-ig közötti időszakban egy tanulmányút keretében sikerült részletesebben megismerni a geesthachti halátjárót, illetve útközben megtekinteni az Elba felső, cseh szakszán lévő megkerülő csatornát, valamint Németországban egy árapasztóban létesített halátjárót és Hamburg térségében az Elba mellékágát összekötő, töltésbe épített halzsilipet – írta közleményében az Éduvizig.
Az Elba torkolati térségében Geesthachtnál lévő duzzasztó átjárhatóságának biztosítására1998-ban a déli oldalon már létesítettek egy természetközeli megkerülő csatorna típusú, 216 méter hosszú, 6.3 köbméter/másodperc vízhozamú halátjárót.
Az átjárót a vizsgálatok szerint 27 halfaj kisebb testméretű egyedei használták. A nagytestű halak számára 2010-ben adták át az északi oldalon Európa legnagyobb, az atlanti tok igényeit is kielégítő, 550 méter hosszú művi, medence jellegű réselt halátjárót.
A halak számára az 5 méter szintkülönbség legyőzésére létesített északi halátjáró 49 darab 16 méter széles és 9 méter hosszú medencéből áll, a rés mérete 1,2 méter, a medencék közötti szintkülönbség 0,10 méter.
A halátjáró csalivízét 10 darab párba kötött 0,30 méter átmérőjű cső segítségével biztosítják. A halátjáró különlegessége, hogy az Északi-Tenger okozta 6 óránként ismétlődő árapály jelenség hatásának kizárására a medencékben az ideális áramlási viszonyok biztosítására automatikus vízbevezetés történik.
Az összes, a halátjáróban átvezetett vízhozam meghaladja a 15 köbméter/másodperc vízhozamot. Az elmúlt 10 évben a monitoring adatok alapján – jelenleg monitoring nem üzemel – a halátjárón több mint 50 halfaj 2 millió egyede vette igénybe. A létesítmények üzemeltetője az Elba Víziút és Hajózási Hivatal, melynek munkatársa mutatta be az Éduvizig kollégái számára a rendszer működését.
A tanulmányút során a német hivatal munkatársától részletes tájékoztatást kaptak a duzzasztó és a halátjárók üzemeltetéséről, fenntartásáról, és megismerhették a német kollégák tapasztalatait.
Még több friss hírért KATTINTS IDE!
(nyitókép: Éduvizig)