Az időjárás, a lehalászásnál a fajok aránya, a lerakodás körülményei, a szállítóautók esetleges megsüllyedése – ezek mind szerepet játszanak egy-egy haltelepítésnél.
A halászat időjárásnak kitett tevékenység, előre nagyon nehéz a hőmérsékleti hatásokat figyelembe venni. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnak (Nébih) a tervezett telepítéseket három nappal korábban be kell jelenteni minden adattal, holott a termelők nem tudják ennyi idővel korábban megmondani, hogy pontosan milyen fajból mekkora mennyiség kerül majd a hálóba – erről beszélt Németh István, a Tógazda Halászati Zrt. elnök-vezérigazgatója, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (Mahal) elnöke a Sporthorgász Egyesületek Győr-Moson-Sopron megyei Szövetségének adott interjújában.
„Ez függ az aznapi hőmérséklettől, csapadékviszonyoktól: meleg van, vagy éppen szakad az eső – így aztán nehezen tervezhető. Mindehhez hozzátéve, hogy a tóba nem látunk bele, a fajok aránya bizonytalan. Hiába telepítettünk ugyanis bizonyos százalékban pontyot, dévért vagy süllőt, ha közben a kártevők, a kormorán, a vidra, esetleg a rapsicok megdézsmálják a halakat. A halászatnál – amire a hal megszületése után három és fél év múlva kerül sor – nem tudjuk nyomon követni az arányokat, így nagyon sok bizonytalanság van a halászat szállítmányozási részében. Kérdéses, melyik nap, milyen mennyiséget, melyik fajból tudunk megfogni – ezt előre képtelenség megjósolni” – nyilatkozta Németh István.
Szerinte a háromnapos bejelentési kötelezettségnek egyedül a telelőből való rakodásnál lehetne létjogosultsága, de annak az a kockázata, hogy még egyszer „törik” a halat, mielőtt a horgászoknak elviszik. Ez azt jelenti, hogy a halastóból nem közvetlenül a horgászvízbe teszik a halakat, hanem saját telelőtelepekre, ahol újra meg kell halászni, autóra rakni – ez mind az élő hal „törésével” jár.
A telepítéseket nehezítik az időjárási viszonyokon túl a rossz állapotban lévő utak. A halszállító autók sokszor elakadnak a sárban, vagy nem tudják kellőképpen megközelíteni az adott partszakaszt. A Tógazda Halászati Zrt. kamionjai évente ötször-hatszor „megsüllyednek”.
„Azt szeretnék elérni, hogy az egyesület képviselői jöjjenek el hozzánk a felrakodás helyszínére, ellenőrizzék a minőséget, a súlyt, kísérjék végig az autót, s az irányításuk alatt a már ismert mennyiségű hal bekerülhessen a vizeikbe. Sok esetben nem szentelnek erre időt, majd a helyszínen mérik, bizonytalankodnak a mennyiségen. Azt nem tudjuk megtenni, hogy minden helyszínre embert küldünk, aki leszákolja, mérlegeli, miközben ez felrakásnál már megtörténik” – hangsúlyozta a szakember.
Arról is szót ejtett, hogy a szokatlanul meleg novemberi időjárás nem kedvez a fogassüllőknek.
„Az elmúlt 15 évben nagyon gyors lett a felmelegedés. A fajok ilyen ütemben nem tudnak alkalmazkodni, ezért az érzékeny fajokból, például a fogassüllőből sok elpusztult. Halászás közben a hálóban egy lokális oxigénhiány alakul ki a meleg víz miatt – minél melegebb egy víz, a hal annál kevesebb oxigént tud felvenni. Amíg a pontynak elég 3-4 milligramm, ennél a süllő már elpusztul – óhatatlan a legszakszerűbb eljárásnál is” – magyarázta Németh István.
Jobb az idei pontytermés, mint a tavalyi, olcsóbb lehet a karácsonyi hal. Részletek ITT.
Még több friss hírért KATTINTS IDE!
(nyitóképünk illusztráció, forrása: Sporthorgász Egyesületek Győr-Moson-Sopron megyei Szövetsége)