Hiába tisztították meg milliárdokból, újra elmocsarasodhat Szegeden a Gyálai Holt-Tisza, jelezték a környéken élők a Telexnek. A gondokat az okozza, hogy az egyik részen, a Bodobács utcánál túlságosan alacsony a part, ezért az előzetesen tervezett vízszint részben elönthetné az utcát, emiatt nem lehet a holtágban megfelelően pótolni a vizet.
A Gyálai Holt-Tisza rendbehozatalát évtizedeken át nagyon várták a környékbeliek, hiszen hetven éve még ott strandoltak. Ám az utóbbi negyven évben a bűzös, mocsaras, több helyen szeméttel telehordott, szennyvíz-bevezetésekkel is terhelt meder mellett nem érezték jól magukat a holtág mentén élők, ezért sokszor kérték, hogy tisztítsák meg a területet – írja a Telex.
Az összesen 18 kilométer hosszú holtág állami tulajdon. A város önkormányzata nem rendelkezhetett felette, és a drága beruházásra sokáig nem volt pénz. Amikor a két legrosszabb állapotú holtágszakaszon két éve megkezdték a munkálatokat, sokan örültek, hogy végre már rendbe hozzák.
A vízügyesek az 1990-es évek óta tervezik a környezetvédelmi-tájrehabilitációs és kármentesítő programot, ami végül 2022-ben indulhatott el. Összesen 7 milliárd forintból valósították meg az Európai Unió és a magyar állam támogatásával. Ennek keretében kitisztították a holtág legszennyezettebb, Klebelsberg-telep és Tompasziget városrészek között fekvő Feketevíz nevű szakaszát. A másik holtág-szakaszon, a Fehérpartnál is megoldották a meder kotrását, a meder szabályos kialakítását, rendezését.
A munkálatokhoz a holtág két érintett szakaszából le kellett engedni a vizet. Ez azért volt lehetséges külön-külön, mert a holtág szakaszait zsilipekkel választják el egymástól. A terv az volt, hogy a rehabilitációs program végeztével az élő Tiszából töltik fel újra vízzel a holtágat, mind a két megújított szakaszt.
Az előzetes ismertető azt írta, hogy a holtág vízháztartását helyreállítják, azaz elősegítik a természetes áramlást és az öntisztulás lehetőségét, biztosítják a friss víz bejutását az élő Tiszából, és a felesleg lefolyását vissza a folyóba. Ezt új szivattyúrendszerek és zsilipek, valamint egy új csatorna révén tervezték megoldani. Ezekre a munkálatokra mintegy 2,5 milliárd forintot költöttek. A holtág rehabilitációs programját az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Ativizig) szerint tavaly ősszel eredményesen lezárták.
Most azonban úgy látszik, hogy az eredménye felől nézve vagy a terv nem volt elég alapos, vagy a megvalósítása nem sikerült jól. A gondokat az okozza, hogy a zsilipekkel szakaszokra osztott holtágba a Tiszához legközelebb eső részen tudják a szivattyúval betáplálni az élő Tisza vizét, és a holtág többi szakaszába onnan folyhat tovább a friss víz.
Mára azonban kiderült, amit a környéken élők vettek észre, hogy a túl magas vízszint a középső szakaszon, a Feketevíz nevű részen elöntheti az ott igen alacsonyan fekvő Bodobács utcát. Ha azonban nem elég magas a víz a középső szakaszon, akkor nem folyik tovább. Vagyis a Feketevíz után következő mederszakasz, a Fehérparti rész nem kap elég friss vizet, és a Fehérpart után következők sem jutnak utánpótláshoz. A nagy vízfelületek a hőségben párolognak, ezért nyáron különösen fontos volna a pótlás.
A holtág környékén élők körében nagy most a bizonytalanság, Facebook-csoportokban kérdezgetik egymást, ki mit tud a jelenlegi helyzetről. Többen is 30 centi hiányzó vízszintről írtak. Vannak, akik azt hallották, hogy a Bodobács utcánál gátat kell majd építeni azért, hogy a vízszintet a Feketevíz szakaszán a megfelelő magasságúra növelhessék, hogy onnan tovább folyhasson a másik holtág-szakaszba, a Fehérparthoz. Erről a Klebelsberg-telepen és a Tompasziget városrészben élők nem kaptak hivatalos tájékoztatást.
A Telex e-mailben megkérdezte a program két irányítóját, az Országos Vízügyi Főigazgatóságot (OVF) és a szegedi székhelyű Ativiziget, hogy mi a helyzet a megtisztított két Gyálai Holt-Tisza szakasz vízpótlásával, valóban kell-e gátat építeni ahhoz, hogy azután a Tiszából elegendő vizet juttassanak a holtágba.
Az OVF azt írta: „A holtág feltöltését a Tiszából az Ativizig a legmagasabb vízszint eléréséig elvégezte, amely szint jelenleg 75,56 mBf, azaz 24 centivel alacsonyabb, mint a holtágra vonatkozó üzemelési engedélyben rögzített 75,80 mBf szint. Ez a minimális magassági hiány a Bodobács utcán, annak kettő szakaszán, összességében mintegy 240 fm-es mederszakaszt érint.” (Az mBf a Balti-tengerhez viszonyított tengerszint feletti magasság jelölése.)
Arra a kérdésre, hogy valóban kell-e gátat építeni a Bodobács utcánál, így válaszoltak: „A »Gátépítés« a területi viszonyok miatt nem lehetséges, a mélyfekvésű terület megfelelő anyaggal való feltöltésére és végleges tereprendezésre van lehetőség.”
Azt is hozzátették, hogy: „a projekt keretében területrendezést, építési beruházást nem lehetett végrehajtani, azaz hibás tervezői vagy vállalkozói felelősségről nem lehet beszélni.”
Azt, hogy a tereprendezésnek nevezett munka, azaz vélhetően a part magasítása mikorra és mekkora költséggel valósulhat meg a Bodobács utcánál, még nem tudják, mert folyik a megoldás elméleti kidolgozása.
Mindebből az derül ki, hogy valóban nem emelhetik elég magasra a víz szintjét, és hogy szükségesek a további munkálatok.
A OVF válasza szerint a tervek elkészülte után tájékoztatják majd a holtág érintett szakasza, a Feketevíz a környékén élőket az újabb munkálatokról.
Még több friss hírért KATTINTS IDE!
(nyitókép: Ativizig)