A Gyála I. és a a Gyála II. projektek tavasszal kezdődtek, és a tervek szerint 2023 szeptemberéig tartanak. A munkálatok jelenlegi állapotát az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Ativizig) foglalta össze.
Március óta zajlik a szegedi Gyálai Holt-Tisza rehabilitációja. Először lehalászták, majd leengedték a vizet. Sajnálatos módón a folyamat közben 20 mázsa hal elpusztult.
A rehabilitációs munkálatok valójában két projekt részei. Az egyik a Gyála I. projekt, azaz a Gyálai Holt-Tisza kármentesítése (KEHOP-3.3.0-15-2019-00008), míg a másik a Gyála II. projekt, azaz a „Gyálai Holt-Tisza vízgazdálkodási infrastruktúrájának komplex fejlesztése” (KEHOP-1.3.0-15-2021-00028).
A lebonyolító Ativizig az augusztus 26-i állapotokat foglalta össze két közleményben.
A Gyála I. projektről azt írták, hogy a vállalkozó a 17+900-18+100 csatornakilométer közötti szakaszon a balparti 2. számú iszapszikkasztó terület előkészítő munkáit – favágás, zúzás, aprítás – elvégezte.
A tűzszerészeti vizsgálat a 18+300-18+610 csatornakilométer szelvények között augusztus 3-án megtörtént, ezzel a munkaterület lőszermentesítési munkái véget értek.
A parti területen folyamatban van az összegyűjtött kommunális hulladék kezelőbe történő elszállítása, a növényzet irtása.
A 17+800-18+110 csatornakilométer szelvények között sor került a kivágott fák beszállítására, illetve a felvonulási terület kialakítására.
A depóhely kialakítása (0166/2 hrsz) megkezdődött. Az iszapkezelő helyen a tuskómentesítés folyamatban van.
A Gyála II. projektről közölték, hogy a kotrási szakaszon a teljes leürítés, a tervezett mederdepónia és a partlemetszés kitűzése megtörtént. A depónia alatti iszapréteg eltávolítása folyamatban van – közölte az Ativizig.
A Szérüskerti zsiliptől – a bal parton – a növényzet irtása, zúzása a partlemetszéssel érintett területen befejeződött. A kotrópálya kialakítását a vállalkozó augusztus 15-én megkezdte.
A vezérárok kotrása augusztus 18-án a 12+800-12+840 csatornakilométer szelvények között elindult. A partvédelemmel érintett területen a bedőlt fák eltávolítása folyamatos.
Az 5+922-6+400 csatornakilométer közötti szakaszon a facölöpsoros, feltöltéses partvédelmi szakaszon a cölöpözés előkészítési feladatait a vállalkozó megkezdte.
Augusztus16-án a vízkivétel előkészítési munkálatai keretében a felvonulási útvonalán (I. rendű árvízvédelmi töltés, szennyvíztisztító telep és szivattyútelep közötti körül a kátyúzási, járófelületi javítási munkákat a vállalkozó megkezdte az állagmegóvás érdekében.
A bejáró – depóhelyi – utak építése, illetve az árvízvédelmi töltéskorona útjavítása a szennyvíztisztító telep és szivattyútelep közötti szakaszon folyamatos.
A természetvédelmi engedély alapján a bedőlt fák eltávolítása augusztus második felében megkezdődött, a partvédelem kivitelezése augusztus végétől indul – zárul a tájékoztató.
A projekt fizikai megvalósításának tervezett befejezése: 2023. szeptember 30.
Az Ativizig közzétett fényképein látható, hogy a medret szinte tükörsimára gyalulják.
A rehabilitációs projektről bővebben
A rehabilitációs munkálatok valójában két projekt részei. Az egyik a „Gyála I.” projekt, azaz a Gyálai Holt-Tisza kármentesítése (KEHOP-3.3.0-15-2019-00008), míg a másik a Gyála II. projekt, azaz a „Gyálai Holt-Tisza vízgazdálkodási infrastruktúrájának komplex fejlesztése” (KEHOP-1.3.0-15-2021-00028).
A Gyálai Holt-Tisza rehabilitációjának, illetve szabályozásának igénye már az 1990-es évek elején felmerült. A megvalósítási lehetőséget számos tanulmány vizsgálta, de az illetékes, Ativizignek a kivitelezésre forrás nem állt rendelkezésére – olvasható a projekt hivatalos honlapján.
A 2014-2020-as EU pályázati ciklusban a tervezett rekonstrukció a mederiszap szennyezettsége miatt nem valósulhatott meg. Az iszap kezelésére a KEHOP 3.3.0 konstrukcióban nyílt lehetőség.
A Gyálai Holt-Tisza környezeti állapotáról számos korábban készített dokumentációból és környezeti hatástanulmányból voltak ismeretek. Mindezek összegzésére, valamint a tényleges szennyezés mértékének teljes körű felmérése és értékelése érdekében az egész holtágra kiterjedő tényfeltárás zajlott 2019-ben.
A tényfeltárás megállapította, hogy a szennyeződéssel érintett terület kizárólag a holtág úgynevezett. „Feketevíz” szakasza, mely a lakóterületekhez legközelebb esik. Ez a holtág kármentesítendő szakasza.
A „Gyálai Holt-Tisza rekonstrukciója” KEHOP-1.3.0-15-2016-00016 projekt keretében, az előkészítő munkálatok során a geodéziai felmérés mellett a holtág iszapjának akkreditált minőségi vizsgálatai is megtörténtek több ütemben. A jogszabályokban meghatározott tartalmú részletes tényfeltárás keretében a Feketevíz több, mint 600 pontján végeztek iszapvizsgálatot.
Az iszapvizsgálat során a minták toxikus fémtartalmát (As, Ba, Cd, Cr, Cu, Hg, Mo, Ni, Pb, Sb, Se, Zn), a szerves kötésben lévő oldott szén összes mennyiségét (DOC), klorid-ion, fluorid-ion, szulfát-ion tartalmát, a kioldódó szilárd anyagok összes mennyiségét (TDS), fenolindex tartalmat, alifás szénhidrogéneket (TPH), benzolt, toluolt, etil-benzolt, xilolokat, egyéb alkilbenzolokat (BTEX), valamint policiklusos aromás szénhidrogéneket (PAH) mérték.
A vizsgálatok eredményei alapján csekély mértékben nehézfém szennyezettségre, valamint jelentős mértékben szénhidrogén szennyezettségre derült fény.
A szennyeződés mellett a mederben bekövetkezett kedvezőtlen irányú biológiai változások a környezetet és a helyben lakók alapvető életfeltételeit jelentősen rontó, időszakos intenzív szaghatást eredményeznek, továbbá nemkívánatos élőlények, kártevők, élősködők felszaporodása is megfigyelhető volt.
A vizsgálatok során bebizonyosodott, hogy a holtág mederüledéke (iszapja) jelen állapotában – a holtág vizében oldott állapota miatt – hosszabb távon veszélyt jelent az azzal rendszeresen érintkezőkre. Mindezek okán sorolta az EU Vízkeretirányelv alapján készült Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve a holtágat gyenge állapotúnak.
A két projekt összértéke több mint 7 milliárd forint.
Még több friss hírért KATTINTS IDE!
(nyitókép: Ativizig)