
A most induló projekt keretében közel 400 új okosbóját helyeznek ki a vízügyi igazgatóságok.
A magyarországi Duna-szakasz közel természetes állapotú, szabad folyású, ahol a hajózási viszonyok a vízállás-, valamint a mederváltozás következtében nem állandóak.
Egy ilyen adottságú folyamszakaszon a hajózás biztonságát, a vízi út kihasználtságát csak a változásokat azonnal követő, pontos hajóút kitűzéssel lehet megoldani.
A kitűző rendszer fejlesztése műszaki szempontból független a folyó vízmélységi viszonyait javítani szándékozó tevékenységtől.
A hajóút (mint közlekedési pálya) forgalomtechnikáját a hajózást irányító jelek, valamint kitűző parti és vízi jelek biztosítják. A hajózást irányító jelek (jellemzően, parti illetve műtárgyakra rögzített táblák) a közlekedési szabályok megjelenítésére szolgálnak, míg a közlekedési pálya vonalvezetésének megjelölését, a hajóút jellemző pontjait a hajósok számára parti, illetve úszó kitűző jelekkel jelölik meg. Ez a tevékenység a hajóút kitűzése.
Az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (Éduvizig) közleménye szerint a „magyarországi dunai hajóút kitűzési rendszer fejlesztése” elnevezésű CEF projekt keretein belül az új kitűző hajók és gyorsjáratú kishajó megérkezését követően folyamatban van az úszó eszközpark megújítása a hajózhatóság javítása érdekében.
Ágazati szinten 260 darab normál bóját jeladóval és 112 darab világítással és jeladóval felszerelt bóját szerzett be a vízügy a közelmúltban, melyeket már leszállítottak a vízügyi igazgatóságok területére, készre szerelésük, a hozzá kapcsolódó LoRa kommunikációs eszközök tesztelése már folyamatban van, a hálózat végleges kiépítése, illetve. a háttérszoftverek biztosítása a közeljövőben valósul meg.
Az új kitűző rendszerben a bójákra szerelt kommunikációs eszközök lehetővé teszik majd a hajózási jelek online monitoringját, nyomon követését. Elütés, sodródás esetén a pozícióváltozást azonnal látni lehet, így a szakemberek a változásokról értesülnek.
Az úszók pontos helyzete a hajósok számára is elérhető lesz az AIS nyomkövető és elektronikus térkép-megjelenítő rendszeren keresztül.
A világítással szerelt úszó jeleken alkalmazott hajózási jelzőfények önellátó üzeműek, napelemes rendszerüknek köszönhetően az akkumulátorok cseréjére, töltésére nem lesz szükség, mely jelentős kiadástól mentesíti a fenntartó vízügyi igazgatóságokat.
Korszerű irányítástechnikai rendszert alkalmaznak a Tiszalöki Vízlépcsőn. Részletek ITT.
Még több friss hírért KATTINTS IDE!
(nyitókép: Éduvizig)